Kategorijos archyvas: Images

LIETUVOS IR LENKIJOS ŠVIETIMO POLITIKŲ PALYGINIMAS 11

LIETUVOS IR LENKIJOS ŠVIETIMO POLITIKŲ PALYGINIMAS 11

Vienuoliktoje darbo dalyje tęsime pažintį su Lenkijos valstybės švietimo sistemos politika.

Lenkijoje pradinio ugdymo paskirtis įvardijama taip – suteikti asmeniui dorinės ir socialinės brandos pradmenis, kultūros, taip pat ir etninės, pagrindus, elementarų raštingumą, padėti jam pasirengti mokytis pagal pagrindinio ugdymo programą. Ketverių metų pradinio ugdymo programą vykdo mokyklos-darželiai, pradinės ir kitos mokyklos, pradinis išsilavinimas įgyjamas baigus pradinio ugdymo programą. Taigi Lenkijoje darželiai, tai įstaigos, į kurias vaikus galima leisti nuo 3 iki 7 metų amžiaus ir, visų pirma, tai yra institucijos skirtos padėti dirbančioms motinoms. Tačiau sulaukęs septynerių metų kiekvienas vaikas pradeda lankyti pagrindinę (pradinę) mokyklą. Šioms mokykloms yra teikiama ypatingai didelė reikšmė todėl, kad jų užduotis yra visų piliečių ugdymas, kuris atspindi visos šalies kultūros lygį (Barnett, 1958) ir taipogi todėl, kad įgijusiam pradinį išsilavinimą moksleiviui teikiamas pagrindinis išsilavinimas, kuris siekia suteikti asmeniui dorinės, sociokultūrinės ir pilietinės brandos pagrindus, bendrąjį raštingumą, technologinio raštingumo pradmenis, ugdyti tautinį sąmoningumą, išugdyti siekimą ir gebėjimą apsispręsti, pasirinkti ir mokytis toliau.
Lenkijoje yra apie 27 tūkstančius pradinių mokyklų vaikams nuo septynerių iki trylikos metų amžiaus ir apie 500 pradinių mokyklų suaugusiems. Pradinėse mokyklose skirtose vaikams mokosi apie 6 milijonus vaikų, o suaugusiųjų mokyklose yra apie 47 tūkstančius studentų (Curitis, 1994). Dėl vietos trūkumo yra daugumoje pradinių mokyklų yra didelės klasės ir dvi pamainos. Kai kuriose mokyklose veikia užklasinės programos skirtos 1-3 klasių mokiniams arba mokiniams, kurių abu tėvai dirba. (Curtis, 1994).

10 dalis.

12 dalis.

Dar viena – 11 dalis patalpinta: 2015-03-31

LIETUVOS IR LENKIJOS ŠVIETIMO POLITIKŲ PALYGINIMAS 3

LIETUVOS IR LENKIJOS ŠVIETIMO POLITIKŲ PALYGINIMAS 3

Trečioje mokslinio darbo dalyje pratęsime pažintį su Lietuvos Respublikos švietimo sistema.

Buvęs sovietinis visuotinis privalomas vidurinis išsilavinimas paneigtas. Įteisintas (Švietimo įstatymu ir Koncepcija) privalomo mokymosi amžius – iki 16 metų. Šis amžius sutampa su koncepcijoje pateiktos ir įstatymu įtvirtintos mokyklos struktūros – 4+(4+2)+2 – antrosios pakopos pabaiga, t.y. įgyjamu pagrindiniu išsilavinimu, baigiama pagrindine mokykla tų moksleivių, kurie mokyklą pradėjo lankyti 6-erių metų ir sėkmingai pereidavo iš klasės į klasę. Numatytoji struktūros naujovė – pagrindinė dešimtmetė mokykla – visos Lietuvos mastu įtvirtinta 1998-1999-2000 mokslo metais, prieš tai atlikus eksperimentą ir apibendrinus jo išvadas, parodžiusias, kad du pirmieji dešimties metų pagrindinės mokyklos struktūros įdiegimo lūkesčiai pasitvirtina. Lietuvos švietimo sistema klasifikuota į 7 lygmenis: 0 lygmuo – ikimokyklinis ugdymas (ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programos); 1 lygmuo – pradinis mokymas (pradinio ugdymo programos); 2 lygmuo – pagrindinis mokymas (pagrindinio ir alternatyvaus ugdymo programos, pagrindinio profesinio mokymo 1-osios pakopos programos); 3 lygmuo – vidurinis mokymas (vidurinio ugdymo ir gimnazijos programos, pagrindinio profesinio mokymo 2-osios ir 3-osios pakopos programos); 4 lygmuo – aukštesniojo ir aukštojo išsilavinimo nesuteikiantis povidurinis mokymas (pagrindinio profesinio mokymo 4-osios pakopos programos); 5 lygmuo – aukštesnysis mokslas (aukštesniųjų studijų programos); 6 lygmuo – aukštasis mokslas (bakalauro studijų programos, magistrantūros programos, universitetinės pagrindinių profesinių studijų programos, specialiųjų profesinių studijų programos, nuosekliųjų studijų programos, rezidentūros programos, neuniversitetinių aukštųjų studijų programos); 7 lygmuo – doktorantūra (doktorantūros programos). Taip pat organizuojamas neformalusis suaugusiųjų švietimas.

2 dalis.

4 dalis.

Dar viena darbo dalis patalpinta: 2015-03-30